Galiz Kahraman – İhsan Oktay Anar
Tür: | Roman |
Yazar: | İhsan Oktay Anar |
Yayınlanma Tarihi: | 2021 |
Yayınevi: | Kırmızı Kedi Yayınevi |
Karakterler
İdris Amil: Romanın ana karakteridir. Kasımpaşalı bir hırsızdır. Kıvrak zekâsı ve gamsız bir hali vardır. Kendi başına yaşayan, fiziksel ve zihinsel üstünlük belirtisi göstermeyen sıradan bir adamdır. Girdiği her beladan bu şekilde kurtulmayı başarır.
Konusu
Yazar kitabın ana karakteri Kasımpaşalı bir hırsız olan İdris Amil Efendi’nin doğumundan cezaevi yolcuğuna kadar olan süreci anlatıyor.
Galiz Kahraman Özeti
İdris Amil, tüm vasatlığıyla başkahramandır. En büyük özelliği onu diğer insanlardan ayıran başka bir özelliğinin olmamasıdır. Ve tüm bu sıradanlık, olağanüstü bir şekilde onun anlatıdaki en büyük farkı oluyor. Aslında yazar, İdris Amil’in ve toplumun bu sıradan üyelerinin içgüdüsel davranışlarını yoldan çıkmak ve önde gelenlerden biri olmak için ortaya koymaktadır. Bunu yaparken okuyucuda anlatılanlar aracılığıyla toplumla ilgili kaygılar uyandırma eğilimi yaratır.
Galiz Kahraman’da toplumun birçok kesimine ve hayatın normal işleyişine getirilen pek çok eleştiri vardır. Yukarıda bahsettiğim gibi İdris Amil Efendi aslında kendi başına yaşayan, fiziksel ve zihinsel üstünlük belirtisi göstermeyen sıradan bir adamdır. Ancak, kendi algısı bunun tam tersidir. Hapishaneye girmekten hırsız çetesine katılmaya, şairlik dersi almaktan sinema sanatçısı olmaya kadar toplumda saygın bir yer edinmek için birçok işle meşguldür.
Yaptığı her şeyde çok başarısız olur. Rüşvet, iftira, yalan, hırsızlık vb. Toplumsal normlar içinde suç sayılabilecek ve kınanabilecek her şey İdris Amil tarafından yapılıyor ve olaylar gelişiyor.
Galiz Kahraman – Kitap Açıklaması
“Bütün zamanların kahramanı olan bir insanın hikâyesidir bu. O hem herkes hem de hiç kimsedir. Dünyadan alacağını tahsil etmeye gelmiştir. Çünkü Tanrı dâhil herkesin ona borcu vardır. Vebaline girilen tüyü bitmedik yetim işte odur. Kadim zamanlardan beri hakkı yendiğine göre, sonlu ama sınırsız bir evrenin engin ve derin merkezi insan olmanın, “olmasa da olur” halini icrâ etmesinde hiçbir sakınca yoktur. Romantik bir insafsızlığın bakir tacizcisi olmak sonuna kadar hakkıdır. Sıradanlığın üst insanıdır o. Asilliğiyle asilleşememesi umrunda bile değildir. Onun umrunda olan tek şey, sadece ve sadece kendini algılamak, kendi küçük âlemine sığan kâinatı kabul etmektir. Çünkü bilmektedir ki, gerçek bilgelik de zaten budur.”
(Tanıtım Bülteninden)