İzmir Hikayeleri – Halid Ziya Uşaklıgil
Tür: | Günlük- Anı, Hikayeler |
Yazar: | Halid Ziya Uşaklıgil |
Yayınlanma Tarihi: | 2016 |
Yayınevi: | İnkılap Kitabevi |
Karakterler
Gerilere Doğru: Halid Ziya’nın yaşlılık döneminde geçmişe dönük özlemlerini simgeleyen kendisi.
Güzel İhsan: Çiçek hastalığı yüzünden toplumdan dışlanan bir adam.
Civelek Ziver: Neşeli bir genç ve halk tarafından sevilen bir karakter.
Ayni Tata: Gizemli ve yalnız bir kadın, halk arasında korkulan bir figür.
Abdi ile Karanfil: Sosyal engeller yüzünden kavuşamayan iki genç aşık.
Deli Fato: Toplumsal cinsiyet rollerine meydan okuyan, bağımsız bir kadın.
Halid Ziya’nın hikayelerindeki karakterler, yalnızca bireysel kimliklerini değil, aynı zamanda İzmir’in kozmopolit ve sosyal yapısını temsil eder:
Eski İzmir’in Sakinleri: Şehrin kaybolan dokusunu temsil eden, geleneksel değerlere bağlı karakterler.
Toplumsal Çatışmaların Kurbanları: Aşkları ya da hayalleri toplumun baskısıyla şekillenen bireyler.
Dışlanmışlar ve Unutulmuşlar: Şehrin arka sokaklarında yaşam mücadelesi veren, toplumdan uzak yaşayan karakterler.
Konusu
İzmir Hikayeleri, Halid Ziya’nın çocukluk ve gençlik yıllarına dayanan anılarını ve İzmir’in kendine has atmosferini yansıtan bir eser olarak karşımıza çıkar. İzmir, burada bir mekan olmanın ötesinde, bir ruh hali ve duygu dünyasıdır. Hikayelerde, kozmopolit bir şehir olan İzmir’in insanlarının günlük yaşam mücadeleleri, aşkları, dostlukları ve toplumsal çatışmaları ele alınır.
Eserde, bireyin içsel dünyası ile toplum arasındaki gerilimler öne çıkar. İzmir, yazar için yalnızca bir şehir değil, kaybolmuş bir masumiyetin, geçmişin saflığının ve değişen bir dünyanın simgesidir. Her hikaye, şehrin farklı bir yönünü anlatırken, bireylerin geçmiş ve bugün arasındaki kopukluklarını gözler önüne serer.
İzmir Hikayeleri Özeti
Eser, Halid Ziya’nın İzmir’e duyduğu özlemi ve hayranlığı, aynı zamanda geçmişe olan özlemini dile getirdiği hikayelerden oluşur. Yazar, çocukluk anılarını, insan ilişkilerini ve şehrin kültürel yapısını okuyucuyla paylaşır. Hikayelerde genellikle aşk, toplum baskısı, bireysel trajediler ve insanların kendi dünyalarındaki küçük mutlulukları konu edilir.
Gerilere Doğru
Hikayede, Halid Ziya’nın yaşlılık döneminde İzmir’e yaptığı bir ziyarette, çocukluk ve gençlik anılarını araması anlatılır. Ancak şehir değişmiştir; geçmişin İzmir’i artık yoktur. Sokaklar, mekanlar ve insanlar birer hatıradan ibaret hale gelmiştir. Yazar, burada yalnızca fiziksel bir kaybı değil, insanın geçmişine olan özlemini ve bu özlemin getirdiği içsel bir boşluğu işler.
Uzak Anılar
Çocukluk yıllarında İzmir’e taşınan yazar, burada tanıştığı Affan Sabit adında garip bir çocuğun hikayesini anlatır. Affan Sabit, hayvanlara olan bağlılığı ve içe dönük yapısıyla farklıdır. Onun tasavvufa yönelmesi ve sonunda akıl sağlığını kaybetmesi, bireyin içsel dünyasının toplumla çatışmasının bir göstergesidir.
Güzel İhsan
İhsan, yüzündeki çiçek hastalığı izleri nedeniyle toplumdan dışlanmış bir karakterdir. İnsanların verdiği “Güzel İhsan” lakabı, onun yalnızlığını ve trajedisini derinleştirir. Hikâye, fiziksel farklılıkların bireyin toplumsal konumuna etkisini işlerken, aynı zamanda insanın çaresizliğini ve uyum sağlama çabasını gözler önüne serer.
Civelek Ziver
Neşeli ve canlı bir genç olan Ziver, İzmir halkı tarafından sevilir. Ancak hastalanıp şehirden ayrılmak zorunda kaldığında, halkın ilgisi bir anda azalır. Bu hikâye, bireylerin toplum içindeki geçici önemine ve toplumun vefasızlığına dikkat çeker.
Ayni Tata
Ayni Tata, toplumdan dışlanmış ve yalnız bir kadındır. Yanında sürekli bir kutu taşıması ve halkın ondan korkması, karakterin gizemini artırır. Kutusunun düşüp içindeki özel eşyaların saçılmasıyla birlikte, Ayni Tata’nın kaybolması, bireyin toplum içinde kabul görme ihtiyacını ve bu kabulün ne kadar kırılgan olduğunu simgeler.
Abdi ile Karanfil
Arabacı Abdi ile halayık Karanfil’in aşkı, toplumsal engeller nedeniyle gerçekleşemez. Hikâye, toplumun bireyler üzerindeki baskısını işlerken, iki karakterin saf aşkını ve hayal kırıklıklarını yansıtır.
İki Sima
Yazarın bir zamanlar yakın dost olduğu bir arkadaşıyla yıllar sonra karşılaşmasını konu alır. Eskiden samimi olan bu dostluk, yıllar içinde yabancılaşmıştır. Hikâye, zamanın insanlar üzerindeki etkisini ve ilişkilerin değişen dinamiklerini işler.
Deli Fato
Toplumsal normlara başkaldıran bağımsız bir kadın olan Fato, erkek egemen bir toplumda sevdiği adamla mutlu olmaya çalışır. Ancak toplumun baskıları, onun direncini kırar. Hikâye, kadınların bireysel özgürlük mücadelesini ve bu mücadelenin trajik sonuçlarını ele alır.
İzmir Hikayeleri – Kitap Açıklaması
Halid Ziya Uşaklıgil’in ölümünden sonra 1955’te yayımlanan İzmir Hikâyeleri, yazarın ilk gençlik yıllarını anlattığı öykülerden oluşmaktadır. İzmirlilere ithaf ettiği bu kitapta yazar yalın bir dille İzmir’in kenar köşe semtlerini, gelenek ve göreneklerini zengin bir İzmir folkloru ve insan manzarası eşliğinde anlatmaktadır.
(Tanıtım Bülteninden)