Bu Hikâye Senden Uzun Osman – Aylin Balboa
| Tür: | Roman |
| Yazar: | Aylin Balboa |
| Yayınlanma Tarihi: | 2022 |
| Yayınevi: | İletişim Yayınları |
| ISBN: | 9789750533327 |
Konu:
Aylin Balboa’nın Bu Hikâye Senden Uzun Osman adlı eserde merkezde ana karakterin ayrılmış olduğu sevgiilisi “Osman” isimli bir adamın olduğu birbiriyle ilişkili kısa öykülerden oluşur. . Eserin adı da bu duyguyu taşır: Hayat, Osman’dan -ya da herhangi bir kişiden- daha uzun bir hikâyedir; kişi geçer ama hikâye sürer.
Bu Hikâye Senden Uzun Osman – Özeti
Ana karakterin ayrılık sonrası Osman’a yazdığı mektuplardan oluşan öykü dizisinde Osman, yazarın önceki metinlerinde de yer almış ve okurun zihninde bir “anti-kahraman” figürüne dönüşen bir karakterdir. Anlatıcı genellikle kadın perspektifinden konuşur. Kadınların duygusal yükleri, ilişkilerdeki kırılganlıkları ve dirençleri, kitabın iç sesi halindedir.
Kitapta Osman bazen bir sevgili, bazen bir arkadaş, bazen de bir hatıranın temsilidir. Kısacası hayatın içindeki insani kırılmaların, kayıpların ve tesadüflerin ortak adıdır. Aynı zamanda Osman bir kişi olduğu kadar bir zamanın da temsilidir. Anlatıcı geçmişe döner, hatıralar arasında dolaşır, bazen de geçmişi yeniden kurarak kendini iyileştirir.Mektuplar boyunca bir ayrılmak, bir barışmak istediğini söyler. Bu gelgitler zaman içerisinde özleme ve ardından bir kabullenişe dönüşür.
Balboa’nın anlatımı gündelik dilden beslenir; mizahi ton ile hüzün yan yana yürür. Kısa cümleler, konuşma diline yakın anlatım ve duygusal ritim, metinlere samimiyet kazandırır. Osman karakteri üzerinden insanın hayatta “tutunma biçimleri”, sevmenin ve kaybetmenin sıradan ama yakıcı doğası işlenir
Balboa, hüzünlü olayları bile ironik bir dille anlatır. Okur, trajedinin içinde bile bir gülümseme bulur; çünkü yazarın üslubu duygusal dengeyi mizahla kurar.
Balboa’nın dili sade ama yoğun anlam katmanları taşır. Her öykü tek başına okunabilir, ancak birleştiğinde bir romanın duygusal bütünlüğünü oluşturur. Parçalı yapı, çağdaş Türk öykücülüğünde sıkça görülen “kırık anlatı” biçimini çağrıştırır. Yazarın ironik ve samimi tonu, okuyucuda “yakın bir dostun hikâyesini dinliyormuş” hissi uyandırır.
Osman, bir yandan bireysel bir karakter, öte yandan bir metafordur. Gerçekten var olup olmadığı tartışmalıdır. Onun varlığı, anlatıcının hafızasında, geçmiş ilişkilerinde ve iç konuşmalarında sürer. Osman kayboldukça, anlatıcının kendini yeniden tanıma süreci başlar. Bu anlamda, Osman bir ayna karakterdir -anlatıcının hem kaybı hem de kurtuluşudur.
Mektuplar boyunca duygusal gelgitler yaşayan ana karakter kitabın sonunda artık Osman’la vedalaşabilecek duygusal olgunluğa ulaşmıştır. Hiç dinmeyecek sandığı acısının dinmesine kendi bile şaşırmıştır. Son mektubunu ise şöyle bitirir: “Bu kaçıncı vedalaşmamız diye soracak olursan, sonuncusu derim. Bu mektupların da sonuna geldik anlayacağın. Gezegenin bir yerlerinde olduğunu bilmek benim için her zaman güzel. Lütfen soluk mavi noktamızda kalmaya ve tadını çıkara çıkara yaşamaya devam et, ben öyle yapacağım. Başka bir hayatta görüşmek üzere, astalavista Osman!”
Bu Hikâye Senden Uzun Osman – Kitap Açıklaması
“Öyle işte. Hâlâ biraz soğuk geliyor ama battıkça alışıyorum. Kendimi boşa aldım bayırdan aşağı koşuyorum. Düşüyorum gibi görünüyor olabilir ama bakma aslında uçuyorum. Söylediklerimin hepsini unut, sanki ben biliyorum da mı yaşıyorum Osman?”
“Ayrılmalıyız! Barışalım mı? Senin canın sağ olsun. Hiç bilmiyorum. Ben artık istemiyorum. Yuvarlanıp gidiyorum. Senden ayrılmaktan bıktım. Düelloya müelloya gitmiyorum. Aman ne bileyim. Oturdum, geçmesini bekliyorum Osman.
Aylin Balboa’nın kendine has kaleminden, bir kadının kendi kendini tamir etmesinin hikâyesi.
(Tanıtım Bülteninden)


